Zoals in de eerdere visies al wel deels is te lezen hangen bepaalde thema’s erg samen. Ook als je kijkt naar passend onderwijs en preventief handelen. Door aandacht te besteden aan SEL ben je preventief aan het handelen rondom pesten. Met SEL ontwikkel je namelijk een veilig omgeving en dat zorgt ervoor dat er minder wordt gepest en minder wordt buitengesloten. Dit stond centraal tijdens thema 1 pesten en thema 2 groepsdynamiek. Zo zie je dat er dus samenhang is tussen bovenstaande thema’s.

 

Daarom ben ik ook zeker een voorstander van passend onderwijs en preventief handelen als het gaat om bovenstaande thema’s. In grote lijnen zorgt het namelijk voor een betere ontwikkeling, een veilige groep, leerlingen die zich veilig en welkom voelen, minder pest- en probleemgedrag en een vertrouwde omgeving. Naar mijn mening zal iedere leerkracht dan ook de maatregelen rondom passend onderwijs en preventief handelen moeten hanteren als het gaat om bovenstaande thema’s.

 

Ook heeft het mijn eigen visie en handelen doen veranderen. Onbewust ben ik nu gerichter bezig met bijvoorbeeld sociaal emotioneel leren. Ook heb ik handvatten gekregen om bepaald gedrag te signaleren en te weten hoe ik daar mee om moet gaan. Welke handelingen / acties moet ik uitvoeren om de leerling te helpen. Het heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een betere leerkracht ben geworden. Doordat ik nu weet heb van de actuele theorieën en hoe ik deze in kan zetten in de praktijk. Dit alles neem ik mee in beroepsidentiteit, wie wil ik zijn als leerkracht. Dit is ook in de visies per thema terug te lezen.